Zoek een lied

{{ filtered.length }} van {{ totalItems}} liederen getoond

Geen liederen of gedichten gevonden

1004 - Veelvuldig zijt Gij aan het licht gekomen



Tekst

Deze toelichting is overgenomen uit ‘Commentaar bij Zingend Geloven 8’ en wordt tijdelijk op deze site geplaatst. Deze tekst wordt vervangen als er een definitieve toelichting beschikbaar is.  

In vele namen maakt God zich aan ons bekend. En al die namen roepen bijbelse verhalen en beelden op en die namen en verhalen vragen ons om een antwoord. Wanneer je God Schepper noemt en in zijn wereld die goed was mag wonen, moet je ook de sabbat serieus nemen en verplicht je je om de arbeid te staken. Wanneer we God Bevrijder noemen, mogen we  weten, dat wij in die vrijheid mogen leven; geen vreemde machten hoeven te dulden. Wanneer we God Rechter noemen en hem daarop aanspreken, verbinden we ons ook om zelf recht te doen. En noemen we hem Getrouwe, dan hoeven wij niet angstig te vluchten in leugens, maar kunnen we in waarachtigheid leven.

Zoals een voorbede ons uitdaagt ons in te zetten waarvoor wij bidden, zo roepen ook deze beden ons op om te leven ter ere van Gods goede schepping.


Melodie

Een lied voor gemeente, vierstemmig koor en voorzanger; de melodie en zetting zijn van de hand van Joep Stappers. De melodische curve draagt karakteristieken als van het gregoriaans. Het lied opent met een antifoon, met het melodische schema A–A’-B–A’’. Het motief kwartnoot e, gevolgd door een halve noot d, is een voortdurend terugkerend motief (bouwsteen) in de begeleiding. Het motief lijkt ontleend aan de eerste twee noten van het lied (a’-g’). Aan het begin klinkt het motief drie maal in de linkerhand van de pianobegeleiding; vervolgens opnieuw bij de tekst ‘U altijd nieuw aan onze kant geschaard’. Daarna is het een terts hoger (c”-bes’) te horen in het tussenspel en in de begeleiding van de tekst ‘Omwille van uw Naam’. In tegenstelling tot de antifoon hebben de strofen een reciterend karakter; de begeleiding van deze strofen is summier, waardoor de tekstverstaanbaarheid wordt vergroot.

Het lied staat in F-groot; de ambitus is een octaaf (c’-c”). Het lied vraagt om een vloeiende rustige voordracht.